AKR
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
PääsivuPääsivu  PortaaliPortaali  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Kysely vihkimisoikeuksista.

Siirry alas 
+3
Tuska
korpinsiipi
kriegshetzer
7 posters
KirjoittajaViesti
kriegshetzer
Kenraali
kriegshetzer


Viestien lukumäärä : 243
Ikä : 41
Registration date : 19.03.2008

Kysely vihkimisoikeuksista. Empty
ViestiAihe: Kysely vihkimisoikeuksista.   Kysely vihkimisoikeuksista. EmptyKe Kesä 25, 2008 1:53 pm

Käykäähän joutessanne vastaamassa tähän:

http://www.uskonnonvapaus.fi/kysely/

Ja kertokaa toki omia mielipiteitänne.
Takaisin alkuun Siirry alas
https://rintama.darkbb.com
korpinsiipi
Alikersantti
korpinsiipi


Viestien lukumäärä : 49
Ikä : 40
Paikkakunta : VaNtaa
Registration date : 10.04.2008

Kysely vihkimisoikeuksista. Empty
ViestiAihe: Vs: Kysely vihkimisoikeuksista.   Kysely vihkimisoikeuksista. EmptyKe Kesä 25, 2008 3:05 pm

Laitoin että pitäisi vain maistraatin pystyä vihkimään.

Itse maistraattivihkimisen kokeneena voin sanoa että kaikista paras vaihtoehto. Vihkikaava on lyhyt ja ytimekäs ja sisältää vaan asiaa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Tuska
Inkvisiittori
Tuska


Viestien lukumäärä : 175
Ikä : 42
Paikkakunta : Tamper(kel)e
Registration date : 20.03.2008

Kysely vihkimisoikeuksista. Empty
ViestiAihe: Vs: Kysely vihkimisoikeuksista.   Kysely vihkimisoikeuksista. EmptyKe Kesä 25, 2008 4:57 pm

Mielestäni nykyinen käytäntö on hyvä. Jos ei halua papin vihkivän, menee maistraattiin.

Yksinkertaista ja mielestäni toimivaa, ellei sitten kuulu johonkin niin harvinaiseen lahkoon ettei sen papistolle (tai miksi sen johtajisto itseään sitten kutsuukaan) ole myönnetty vihkimisoikeutta. Siinäkin tapauksessa voi suorittaa seremoniat yhteisönsä tapojen mukaisesti, ja sitten vielä käydä maistraatissa että asiasta tulee virallista.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://tocic.webs.com
h0ukka
Vääpeli
h0ukka


Viestien lukumäärä : 142
Ikä : 37
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 19.03.2008

Kysely vihkimisoikeuksista. Empty
ViestiAihe: Vs: Kysely vihkimisoikeuksista.   Kysely vihkimisoikeuksista. EmptyKe Kesä 25, 2008 5:07 pm

Olen ihan tyytyväinen nykyiseen käytäntöön, mutta vastasin silti, että vain maistraatin pitäisi pystyä vihkiminen suorittamaan. Johtuen täysin siitä periaatteesta, että maistraatin "suoritus" on paljon lyhyempi, mutta silti kaikki olennainen on mukana. Ja sitten tietysti siitä, että jos joku kaunis päivä menen naimisiin, niin se tulee tapahtumaan maistraattimeiningillä. Ei ole mitkään kirkon suuret ihanat satuhäät ikinä kiinnostanu Very Happy Turhaa rahanmenoa, sanon mä...
Takaisin alkuun Siirry alas
Nemean
Alikersantti
Nemean


Viestien lukumäärä : 57
Ikä : 36
Registration date : 30.06.2008

Kysely vihkimisoikeuksista. Empty
ViestiAihe: Vs: Kysely vihkimisoikeuksista.   Kysely vihkimisoikeuksista. EmptyMa Kesä 30, 2008 1:30 am

Nykyinen käytäntö on mielestäni hyvä, itselläkin tulee varmasti maistraatin kautta käytyä se vihkimen jossain vaiheessa.
Olkoon minun puolestani vihkimisvapaus myös uskonnollisilla yhteisöillä
Takaisin alkuun Siirry alas
Kadotus
Korpraali



Viestien lukumäärä : 25
Ikä : 38
Registration date : 16.05.2008

Kysely vihkimisoikeuksista. Empty
ViestiAihe: Vs: Kysely vihkimisoikeuksista.   Kysely vihkimisoikeuksista. EmptyTo Heinä 24, 2008 7:58 pm

Vastasin:

"Vihkiminen siirretään yhteisökohtaisesta henkilökohtaiseksi oikeudeksi: vihkiä voi vihkijän tutkinnon suorittanut henkilö, ja hän voi olla yhteisön tai yrityksen palveluksessa"

Tätä mieltä olen ollut aina. Vihkiminen on henkilökohtainen asia, mielestäni mitään yhteisöjä, saatika sitten valtiota siihen ei tulisi sekoittaa. Ellei - tietysti - niin toivo.
Takaisin alkuun Siirry alas
Satyricona
Sotamies



Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Jyväskylä
Registration date : 01.04.2008

Kysely vihkimisoikeuksista. Empty
ViestiAihe: Vs: Kysely vihkimisoikeuksista.   Kysely vihkimisoikeuksista. EmptyPe Joulu 26, 2008 2:11 pm

Minunkin mielestäni nykyinen käytäntö on varsin toimiva. Voisihan tähänkin harkita jonkinlaista laajennusta, jolloin vihkiä voisi myös vihkijän tutkinnon suorittanut henkilö. Olisi ainakin taatusti jokaiselle jotakin.

Minua ei ainakaan haittaa, että vihkimisoikeus on myös uskonnollisilla yhteisöillä. Joillekin uskonto on tärkeä asia, joten ymmärrän hyvin, että sellaiset ihmiset, jotka ovat uskossa, haluavat vannoa valat kirkossa ja saada liitolleen siunauksen. Ihan yhtä lailla heillä tulee olla oikeus siihen kuin minulla on oikeus vihkiytyä juuri oman mieleni mukaan jossain ihan toisaalla kuin kirkossa.

Vaikka en uskontoja kannatakaan, ei se minulta pois ole, jos vihkimisen saa suorittaa myös pappi kuten tähänkin mennessä.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.myspace.com/satyricona_
Sponsored content





Kysely vihkimisoikeuksista. Empty
ViestiAihe: Vs: Kysely vihkimisoikeuksista.   Kysely vihkimisoikeuksista. Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Kysely vihkimisoikeuksista.
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
AKR :: AKR :: Keskustelu-
Siirry: